Verbeter jouw webshop

Wie weet gaan de zaken al een tijdje goed, óf wie weet begin je pas net met je online winkel en kan je wel wat tips & tricks voor je webshop gebruiken. Aan de ene kant is het natuurlijk een kwestie van goede producten, verpakt in mooie verzendzakken en/of doos om te zenden (het liefst eentje die door de brievenbus past, natuurlijk!), maar marketing en klantervaring speelt ook een grote rol. Kortom, hoe verbeter je jouw webshop, en maak je het de beste online winkel van dit moment? Lees gauw mee!

Grondbeginsels

Laten we bij het begin beginnen; of, nou ja, bijna het begin. Je hebt besloten om een webwinkel te beginnen. Misschien heb je er al een, en wil je dat ‘ie nog nét wat beter gaat functioneren. Wat voor product of producten verkoop je, en nog belangrijker: hoe onderscheidt jij je van de rest van de (web)winkels die gelijksoortige producten verkopen? Een belangrijke stap om mee te beginnen is goede branding. Branding is de ruggengraat van je gehele marketing -en promotiecampagne, en kan misschien wat intimiderend overkomen; zeker als je er geen ervaring mee hebt. Een goede plek om te starten is daarom de volgende vraag: waar leidt je product je naartoe? Mocht je bijvoorbeeld een webshop willen starten voor geurkaarsen die elk huis gezelliger en sfeervoller maken, dan kan je het best gaan voor branding die dat idee reflecteert. Hetzelfde geldt voor een webshop voor sportitems; eentje die ervoor wil strijden mensen fitter en gezonder te maken, maar op een laagdrempelige en leuke manier. Stel jezelf dus de vraag welk doel je product heeft voor mensen, en wat het zou moeten bijdragen aan hun levens, en begin je branding vanuit daar.

Klantervaring 101

Je klantervaring is nog een belangrijk deel van het runnen van een succesvolle webshop. Ook deze ligt in het verlengde van je bedrijfsfilosofie en branding. Klantervaring heeft een praktische kant; hoe pakken je klanten je producten uit? Dit heeft te maken met de letterlijke verpakking van je pakketjes (tot de verzendzakken en brievenbus doos om te zenden aan toe), maar ook weer met het idee achter de presentatie. Ook is een goede klantenservice een must—het is net zo belangrijk dat je klanten goed geholpen worden, als hoe goed je logo ze in de eerste plaats trekt. 

 

Er zitten veel facetten aan het runnen van een goede webshop, dus raak niet in paniek als het niet meteen perfect gaat. Zolang je goede producten blijft verkopen én vanuit je bedrijfsfilosofie blijft werken, krijg je het voor elkaar.

Lees ook